Vill du vara med och skapa CHARM 2019?

Det är dags för CHARMk 2018 att börja avrunda sitt arbete och vi söker nu studenter som vill vara med om ett fantastiskt utvecklande och roligt år och arrangera CHARM 2019! Genom att vara en del av CHARMkommittén får du möjlighet att planera och arrangera en av Nordens ledande arbetsmarknadsmässor. Du får dessutom jobba tillsammans med 17 andra drivna studenter i ett av Chalmers största projekt och lära känna massvis med människor från både företag och andra kommittéer. Det finns 17 olika poster att söka och rekryteringsperioden är den 19 mars till den 1 april. Du söker genom att skicka ett mail till Rebecka som är rekryteringsansvarig på rebecka.gustafsson@charm.chalmers.se. Mailet bör innehålla följande:

  • en kort beskrivning av dig själv
  • varför du vill sitta i CHARMkommittén
  • vilka poster du söker och varför du skulle göra ett bra jobb på dessa poster

Intervjuer och urval kommer att ske från och med den 7 april.

Marknadsföring

Marknadsföringsgruppen sköter all marknadsföring för CHARM. Det är dem som designar de affischer du ser runt om på campus och CHARMkatalogen, de trycker upp kläder, hänger upp banderoller och sköter om såväl hemsida som sociala medier. Marknadsföringsgruppen ser även till att mässytan är dekorerad under mässan.

Gruppansvarig- Marknadsföring

Huvudsakliga uppgifter: Att koordinera och leda marknadsföringsgruppens arbete under året. Detta innebär ansvar för planering, uppföljning och samordning av gruppen uppgifter, representera gruppen i möten med projektledaren och ha ansvar för gruppens budget.

Bra att veta: För dig som vill utvecklas inom projektledning. Du får stöd från projektledaren och de andra gruppansvariga.

Kommunikationsansvarig

Huvudsakliga uppgifter: Att se till så CHARM syns och hörs på sociala medier, samt utforma hemsidan för att nå studenter såväl som företag. Du ansvarar för att relevant information finns tillgänglig på ett inspirerande sätt som skapar intresse för CHARM.

Bra att veta: Du behöver uttrycka dig i text både på svenska och engelska, det är även en fördel om du tycker om att vara alert och aktiv på sociala medier då mycket av kommunikationen sker där. Inga programmeringskunskaper krävs, hemsidan redigeras i WordPress.

Designansvarig - Katalog

Huvudsakliga uppgifter: Vara huvudansvarig för CHARMkatalogen som trycks i 5000 exemplar, samt skapa annat marknadsföringsmaterial till kommittén och mässan. Posten innebär samarbete med Designansvarig – Kampanj för att skapa årets grafiska design.

Bra att veta: För dig som vill utvecklas inom design och marknadsföring. Du får tillgång till Indesign och Photoshop samt stöd från kårens kommunikatörer om önskas.

Designansvarig- Kampanj

Huvudsakliga uppgifter: Du har som ansvar att designa material som ser till att kårens medlemmar känner till CHARM och dess olika event, till exempel affischer. Arbetet innebär samarbete med Designansvarig – Katalog för att skapa årets grafiska design.

Bra att veta: För dig som vill utvecklas inom design och marknadsföring samt förverkliga dina kreativa idéer. Du får tillgång till Adobe CC samt stöd från kårens kommunikatörer vid behov och önskemål.

Tryck- och kampanjsamordnare

Huvudsakliga uppgifter: Att sköta beställningar av olika trycksaker som exempelvis profilkläder, värdpresenter och CHARMkatalogen. Posten innefattar även planering och samordning av marknadsföringskampanjer samt att dessa genomförs. Där ingår bland annat bokning av marknadsföringsplatser samt samordning av informations- och reklamskyltar.

Bra att veta: För dig som vill utvecklas inom planering samt genomförandet av marknadsföring. Detta är även en post som ger utrymme för kreativitet om så önskas.

Logistik & Service

Som en del av Logistik & Service är du med och planerar, koordinerar och organiserar CHARM under mässdagarna. I stort ansvarar gruppen för säkerheten på mässan, mässans utformning, företagens placering, transporter och logistik, mattläggningen samt alla engagerade studenter som hjälper till och den service som finns att tillgå på mässan.

Gruppansvarig- Logistik & Service

Huvudsakliga uppgifter: Att leda gruppen Logistik & Service i förberedelserna inför CHARM. Inför och under mässan är du Mässgeneral vilket innebär att planera och leda mattläggning, mässdagar och återställning av mässområdet.

Bra att veta: För dig som trivs med att ta ansvar och vill utvecklas i ditt ledarskap.

Mässplaneringsansvarig

Huvudsakliga uppgifter: Planera, göra inköp och lägga bokningar för att mässområdet ska kunna byggas upp och fungera, samt operativt ansvar under mässan som husansvarig.

Bra att veta: För dig som vill utveckla din förmåga att hålla många bollar i luften samt jobba mycket med planering men också operativt.

Rekryteringsansvarig

Huvudsakliga uppgifter: Att rekrytera och ha kontakt med studenter på Chalmers som engagerar sig i Projektgruppen eller som värdar under mässan. Ansvarar också för aspning och rekrytering av nästa kommitté. Under mässan är Rekryteringsansvarig husansvarig för Kårhuset eller Samhällsbyggnadshuset.

Bra att veta: Arbetsuppgifterna innebär mycket kommunikation och tillfällen att slipa på intervjuförmågan. Det finns goda möjligheter att utvecklas inom planering och ledning.

Logistikansvarig

Huvudsakliga uppgifter: Att vara logistikansvarig innebär att koordinera alla transporter till och från mässan samt på mässområdet. Du ansvarar exempelvis för lager, godsmottagningar samt boka företagstransporter.

Bra att veta: För dig som vill finslipa dina planeringsegenskaper samt få en möjlighet att leda och utveckla ett eget logistikteam.

Serviceansvarig

Huvudsakliga uppgifter: Bistå med olika typer av service inför och under mässan för att hålla din kommitté, andra arrangörer samt alla besökare nöjda och glada. Du ansvarar för all mat som finns tillgänglig samt service som reception, garderob och CHARMtaxi.

Bra att veta: Passar bra för dig som tycker om att hjälpa andra. Posten är väldigt bred med många ansvarsområden och är ett utmärkt tillfälle att sätta din ledarskapsförmåga på prov.

Näringsliv & Event

Näringsliv & Event ansvarar för kontakten med företag och potentiella utställare samt föreläsare. Gruppen har också ansvarsområden såsom att hitta sponsorer, att anordna CHARMbanketten och att arrangera andra evenemang före, under och efter mässan.

Gruppansvarig- Näringsliv & Event

Huvudsakliga uppgifter: Att koordinera gruppens arbete framåt, både i de gemensamma samt de postspecifika arbetsuppgifterna, vilket är allt ifrån företagsanmälningar och CHARMtech till event eller sponsring.

Bra att veta: För dig som vill utvecklas inom ledarskap, ha ekonomiansvar och representera gruppen på möten med Projektledaren. Gruppen har ett brett spektrum med arbetsuppgifter, vilket både är roligt och utmanande att leda.

Anmälningssamordnare

Huvudsakliga uppgifter: Ansvara för företagskontakten och hur den utformas under anmälningsperioden, samt ansvara för det anmälningssystem som CHARM använder för företagsanmälan och rekrytering av värdar. Under mässan har du ansvar för grundläggande IT-relaterade frågor samt att hjälpa till där det behövs.

Bra att veta: Du kommer ha mycket kontakt med företag både genom mejl och telefon samt att du kommer hjälpa till att utveckla och förbättra vårt anmälningssystem.

Spons- & Infosamordnare

Huvudsakliga uppgifter: Att hantera och söka sponsring som behövs innan och under mässan. Dessutom ansvarar du för det centrala informationsflödet gentemot utställare.

Bra att veta: För dig som gillar att ha kontakt med företag och att jobba med sälj. Då man har mycket individuellt ansvar så finns stor möjlighet för utveckling och förändring av posten.

Bankettansvarig

Huvudsakliga uppgifter: Planerar och arrangerar CHARMbanketten som hålls efter första mässdagen, för företagsrepresentanter och studenter som är engagerade i mässan. CHARMbanketten är en finmiddag innehållande mat och underhållning på hög nivå.

Bra att veta: Posten innebär att du fungerar som koordinator mellan kårens andra kommittéer, företag och studenter inför banketten. Alla dessa människor hjälper dig att få alla bitar att falla på plats.

Mässeventansvarig

Huvudsakliga uppgifter: Att planera och genomföra event under mässan, såsom CHARMtech, Seminars eller något helt nytt!

Bra att veta: Som Mässeventansvarig kan du skapa nya plattformar för studenter och företag att mötas på mässan! Du får jobba med hela processen, från säljsamtal till färdigt event.

Företagseventansvarig

Huvudsakliga uppgifter: Koordinering med företag och organisationer för att hjälpa dem att nå ut till studenter genom att anordna olika evenemang. Exempel är eventen inför mässan under preCHARM och kontaktsamtalen CHARMtalks mellan studenter och utställare under mässan.

Bra att veta: Det finns många resurser att tillgå, bland annat medlemmar i projektgruppen samt eventvärdarna under mässan. Arbetet ger tillfälle att öva färdigheter i ledarskap och professionell kommunikation.

PR-eventansvarig

Huvudsakliga uppgifter: Ansvarar för event som är riktade mot Chalmers studenter och då främst de som hjälper till att arrangera mässan, såsom andra kommittéer, projektgruppen och värdar. Exempel på sådana event kan vara sittningar, kick-offer eller informationskvällar.

Bra att veta: Man knyter mycket kontakter både med andra kommittéer och företagsrepresentanter i sitt arbete i Näringsliv och Eventgruppen!